geld retour op debuutroman
(dit artikel komt van www.weblogs.nrc.nl en is geschreven door Arjen Fortuin)
Geld terug? Mooi niet!
Dat is aardig zeg! Schrijver Frénk van der Linden geeft iedereen die ontevreden is over zijn debuutroman De steniging (zoals ik) zijn geld terug. En de teruggebrachte exemplaren gaan naar gevangenisbibliotheken. Niet erg origineel weliswaar, want De Bijenkorf geeft al jaren geld terug voor boeken die mensen, gelezen of ongelezen, komen terugbrengen. Toch leuk voor de boeven die het boek hebben moeten missen, voordelig voor de mensen die halverwege tot de conclusie kwamen dat het wel weer mooi geweest was en alleen nog doorbladeren naar het einde om te kijken wie de moordenaar was. Allemaal reclame natuurlijk, maar onschuldige reclame. Als het waar zou zijn. Maar wat gebeurt er als je je bij je boekhandelaar meldt om je geld voor De steniging terug te vragen?
Dan krijg je, helaas, geen cent.
Want uit de kleine lettertjes van de actie van uitgeverij Contact wordt duidelijk hoe laf deze publiciteitsstunt in werkelijkheid is. Je krijgt je geld immers alleen als je het boek persoonlijk bij Van der Linden komt inleveren op een van de voorleesavonden die hij de komende maand houdt.
Als je je 18,90 terug wil, moet je dus eerst naar een van die bijeenkomsten (bijvoorbeeld in Winterswijk, Assen of Dalen - zou je het treinkaartje ook kunnen declareren?), het optreden van de auteur bijwonen. Vervolgens moet je de de moed verzamelen om de arme man persoonlijk het boek terug te geven en uit te leggen waarom je zijn geesteskind niet te pruimen vindt. Waarna hij zal uitleggen wat hij werkelijk bedoeld heeft, je voor de nazit zal uitnodigen om je kritiek nog eens door te nemen en ja alsje niet oppast wordt overgehaald om De steniging te ruilen tegen een van de interviewbundels die Van der Linden eerder publiceerde.
Kortom: wie niet meer naar de schrijvende Frénk van der Linden wil luisteren, kan zijn geld terugkrijgen, maar moet daarvoor een paar uur naar de échte Frénk van der Linden luisteren. Dat is geen fijne ruil. Dan kun je beter het boek meteen inleveren bij een arrestant in het dichtstbijzijnde politiebureau.
(dit artikel komt van www.parool.nl 25-10-2006)
AMSTERDAM - Journalist en schrijver Frénk van der Linden geeft de lezers die zijn debuutroman De Steniging niet goed vinden, het aankoopbedrag terug. In theorie kan het gaan om ruim 200.000 euro. De actie wordt in de loop van deze week officieel aangekondigd door Uitgeverij Contact.
Voor zover bekend, is dit nog niet eerder gebeurd in de uitgeverswereld. Alle ingeleverde boeken worden uiteindelijk ter beschikking gesteld aan de Nederlandse gevangenissen. Van der Linden, die zelf met het idee kwam, wil op deze manier ook in contact komen met kritische lezers. Nu hoort hij tijdens een tournee - langs ongeveer vijftig boekhandels en bibliotheken - vooral enthousiasme, zegt de schrijver, terwijl hij juist ook geïnteresseerd is in de ontmoeting met teleurgestelde lezers.
Alleen al omdat het boek door sommige recensenten is opgehemeld en door anderen is neergesabeld, kan Van der Linden zich niet voorstellen dat er geen mensen zijn die het boek slecht vinden. ''Als je in gesprek wilt komen met je lezers moet je net zo goed de confrontatie aandurven met diegenen die het niks vonden. Laten zij mij maar vertellen waarom de roman voor verbetering vatbaar is. In het ergste geval kost dat ruim twee ton.''
Van De Steniging zijn na zes weken ruim 11.000 exemplaren - 18,90 euro per stuk - verkocht. Van der Linden zegt dat elk oordeel hem iets leert: ''Na ieder gesprek met een lezer krijg je het boek als het ware 'nieuw' terug omdat iedereen het weer op zijn of haar manier leest en er dus interpretaties aan worden gegeven die ik niet kende. Ik hoop dat de gesprekken met de kritische lezers me nog dieper doordringen van wat een goed verhaal bij mensen teweegbrengt.''
De actie begint op maandagavond 30 oktober bij Boekhandel Nawijn in Apeldoorn waar Van der Linden wordt geïnterviewd door oud D66-politicus Jan Terlouw. De teleurgestelde lezer kan daar al De Steniging als een 'boekenbon' inleveren en het geld terug krijgen. ''Ik hoop alleen niet dat ik nu mensen aanzet tot het stelen van mijn boek'', zegt de schrijver. Zeker is dat ze de roman dan in de gevangenis kunnen herlezen.
De niet-goed-geld-terug-actie, geldig bij alle optredens van Van der Linden in boekwinkels en bibliotheken, loopt tot eind november. De ontevreden lezer kan het boek bij de auteur inleveren en krijgt meteen het aankoopbedrag terug.(ANP)
© Het Parool, 25-10-2006